Публікація розміщена в рамках партнерства ГО «Агенція відновлення та розвитку» з Вікно Відновлення
Комунікація в органах місцевого самоврядування часто зводиться до звітності або пояснення рішень постфактум. У кращому разі - до інформування. Але якщо ми справді хочемо, щоб громада розвивалась, треба перестати говорити замість людей. І почати говорити з ними.
Бо комунікація — це не останній етап після рішення. Це середовище, в якому це рішення взагалі може народитись, бути зрозумілим і прийнятим.
Щоб це стало системною практикою, команда має тримати в полі зору не лише «що сказати», а як будувати цілісну кампанію — від сенсу до результату. У цьому допомагає проста, але стратегічна логіка з семи питань. Вона працює як опора: коли є хаос, брак часу, тиск і критика — саме це і тримає фокус.
Щоб команда могла планувати кампанію самостійно, достатньо тримати в голові просту систему з семи питань. Вони допомагають перетворити ідею на дію і уникнути хаосу.
1. В чому сенс?
Комунікація працює лише тоді, коли відповідає на щось, що вже є в повітрі. Люди бояться підняття тарифу, плутаються в нових правилах, не розуміють, чому забрали автобус. Саме ця точка - і є вхід до розмови. Реальний приклад: “Мешканці обурились новими квитанціями, бо зміни ніхто не пояснив. А пояснити потрібно було не суму, а логіку - звідки вона взялась і що буде, якщо залишити все, як є”.
2.На яку зміну очікуємо?
Що має відбутись після кампанії? Не “донесення інформації”, а конкретна зміна: більше звернень, більше реєстрацій, менше обурення, участь у слуханнях, підтримка рішень тощо.
3. З ким взаємодіємо?
“Це для всієї громади” зазвичай означає “ні для кого”. Різні групи - різні барʼєри сприйняття, різні сценарії споживання інформації. Молоді мами не читають газет, пенсіонери не заходять у Facebook, ВПО можуть взагалі не відчувати себе частиною громади. Реальний приклад: “Ми запустили платформу голосування, але ніхто не пояснив людям старшого віку, що голосувати можна не тільки онлайн”.
4. Що ми говоримо?
Один меседж = одна дія або позиція. Наприклад: “Ми не піднімаємо тариф — ми приводимо його у відповідність до реальних витрат, бо 1 причина, 2 причина, 3 причина”.
5. Чому ми будемо про це говорити?
Це може бути ухвалення рішення, історія з життя, статистика, реакція мешканця.
6. Де це має прозвучати?
Канали комунікації. Це не лише Facebook. Це місцеві і національні медіа, ЦНАП, вайбер-групи, шкільні збори, вуличні стенди, розмова старости - канали бувають внутрішні, зовнішні та інтегровані, і усіма варто користуватись відповідно до ваших потреб.
7. Якими будуть маркери ефективності?
Як зрозуміти, що кампанія спрацювала? Не лайки, а зміни: мешканці прийшли, записались, меседж утвердився, підтримка рішень зросла. Приклад: після запуску нової схеми вивозу сміття кількість скарг зменшилась утричі. А кількість звернень - зросла на 45%.Це і є сигнал, що люди зрозуміли, як система працює”. Це не шаблон. Це мислення через дію. І саме воно дає громадам змогу діяти не реактивно, а стратегічно.
Бачити, як команда громади вже знає, що сказати, — це прогрес. Але часто саме як сказати вирішує все. Один невдалий меседж може знецінити зусилля, налякати або просто пройти повз.
Одна з типових пасток для команд громади — думати, що суть уже зрозуміла, бо ми ж усе пояснили. Але сила комунікації — не в кількості фактів, а у формі, яка викликає розуміння, не спротив. Коли люди чують лише “тариф зростає”, “подайте заявку” або “закуплено ноутбуки” — вони не бачать причин, не розуміють наслідків і не відчувають свого місця в цьому процесі.
Є прості, але дуже дієві формули, які допомагають трансформувати суху інформацію в меседж, що запускає довіру й дію.
Перша формула — “Проблема → Пояснення → Рішення”.
Її сенс - не замовчувати складне, а проговорити логіку змін. Наприклад, якщо громада змінює тариф, то сам факт зміни - це не меседж. Меседж починається з визнання ситуації: «Пальне подорожчало вдвічі, вивіз сміття — на третину. Якщо залишити старий тариф, у жовтні просто не буде кому вивозити». І лише після цього: що саме робить влада, як контролюється процес, що побачить мешканець. Такий меседж не виправдовується - він пояснює і діє.
Друга формула — “Дія → Сенс”.
Часто в громадах є важлива адміністративна дія - наприклад, подача заявки на якусь соціальну компенсацію, яка не є добре відомою, проте має можливість покрити витрати соціально вразливих груп. Умовне соціальне таксі для людей з інвалідністю, наприклад, Але поки звучить “технічне прохання” - це не викликає внутрішньої участі. Спробуйте сказати інакше: «Кожна подана заявка - це доказ, що послуга потрібна. Без ваших заявок - її можуть просто не передбачити в бюджеті. Тому не чекайте, доки вирішать за вас. Заповнити = вплинути на фінальне рішення». У цьому випадку меседж стає не закликом, а запрошенням до спільного впливу.
Третя формула — “Що зроблено → Що це дає → Що далі”.
Навіть хороші новини - закупівля техніки, відкриття простору - без перспективи звучать як самозвіт. Натомість: «Ми закупили 25 ноутбуків - це крок до цифрової освіти. Тепер старшокласники мають базу для опановування навичок цифрової грамотності. Далі - навчання для вчителів і відкритий техноклас для громади». Така структура створює відчуття руху, а не закритої дії.
Ці формули — не про “копірайтинг”. Це способи мислити: як зробити так, щоб сказане було не лише правильним, а почутим. Щоб дія не залишалась “на словах”, а ставала спільною справою.
Іноді навіть хороша ініціатива, корисне рішення і правильний крок не спрацьовують. Чому? Бо є три комунікаційні пастки, у які громади найчастіше потрапляють. І проблема не в недобрій волі, а в автоматизмі: “зробили - написали відписку”.
Але просто “сказати” вже давно недостатньо. Бо якщо у людей немає контексту, запрошення і сенсу - вони не чують. Вони лише читають. А це не одне й те саме.
Перша — звітування замість включення.
Повідомлення на кшталт «Проведено освітлення восьми вулиць» звучить як суха констатація. Воно не викликає емоції, не створює відчуття причетності - і для більшості мешканців залишається чужим.
Замість цього варто пояснити логіку дій і створити простір для участі: “Освітлення - це не лише про лампи, а й про безпеку. Ми почали з вулиць, де найбільше людей ходить у темну пору. Далі голосування: які вулиці наступні? Чекаємо на вашу думку в чатботі змін” Це вже не звіт. Це включення.
Друга - комунікація після того, як усе вирішено.
Ще одна поширена ситуація, коли повідомлення з’являється лише після ухвалення рішень. Це викликає обурення: люди не були включені в процес, не знали, що рішення готується, не мали змоги висловитись.
Альтернатива — попередня комунікація з запрошенням до обговорення: “Готуємо зміни до правил благоустрою. Ось основні пункти - і форма, де можна подати свої пропозиції до кінця тижня”.
І третя - коли форма витісняє зміст.
Буває, що увага команди йде на ролик, плакат, логотип. І ніби все непогано, але коли питаєш: «А в чому меседж?» — тиша. Це означає, що в процесі загубився сам сенс.
Щоб цього не сталося, я завжди раджу йти простою послідовністю: Спочатку - що ми хочемо змінити. Потім - хто має це почути. Далі - що ми скажемо. І лише після цього — у якому форматі це подамо. Бо текст без позиції - це просто шум.
Ці помилки зовсім не трагедія, а вдала нагода зупинитися й переосмислити: що саме ми намагаємось донести, кому, навіщо - і чи справді ми говоримо з людьми, а не повз них. Бо форма має не маскувати зміст. Вона має його посилювати.
Вікторія Берещак — експертка зі стратегічних комунікацій, PhD, авторка книг і викладачка. Працює з громадами, органами місцевого самоврядування та державними структурами як радниця з комунікацій. Допомагає формувати публічну позицію, будувати довіру та вибудовувати системну взаємодію зі стейкхолдерами.
Блог створений для проєкту «Зміни тут» («Підвищення участі громадянського суспільства в місцевому управлінні») у рамках проєкту «Єднання для громади», що реалізується ІСАР Єднання за фінансової підтримки Європейського Союзу. Зміст цього блогу є виключною відповідальністю автора та аналітичного центру We build Ukraine і не обов’язково відображає позицію ІСАР Єднання та Європейського Союзу.
Долучайтеся до форуму проєктних менеджерів, який відбудеться в Острозі
Співорганізатори форуму: ГО «Агенція відновлення та розвитку», Острозька міська рада
Сильні і слабкі сторони громади: приклад Чорткова, де триває робота з он..
У громаді відбулась перша стратегічна сесія