Як маленьким громадам або громадам, що розташовані поруч з великими містами (зокрема, поруч з Києвом) уникнути поглинання й успішно розвиватися? Є кілька базових особливостей, які допоможуть мінімізувати такий ризик. Це, зокрема, унікальність, економічна самодостатність і згуртованість громади. Про це у своєму виступі під час нетворкінгу, організованого нашими партнерами з БФ «Ми вдома» і який відбувся у Гостомелі, розповів керівник Агенції Олександр Солонтай.
«Якщо громада має своє унікальне обличчя, унікальний набір характеристик (навіть якщо громада маленька), вона завжди залишається партнером великого міста. Бо навіть велике місто розуміє сенс і логіку, чому йому краще мати поруч окремою громадою і товаришувати з нею. Якщо ж цієї унікальності немає, а мешканці маленької громади, які часто їздять у велике місто на роботу чи для розваг на вихідних, то мешканці великого міста, яке поруч, сприймають цю маленьку спільноту лише як ще один мікрорайон міста-мільйонника. Тоді виникає тиск у два боки й маленька громада «з’їдається» більшою», – вважає експерт.
Мінімізує ризик поглинання й економічна самодостатність спільноти. «Самодостатність громади у вигляді якихось унікальних рис галузей економіки, що однозначно повинно нас (громаду) підкреслювати, показувати сильні сторони, даючи чітке пояснення, чому це, наприклад, не Ірпінь чи Буча, а саме Гостомель. Як ці риси досягаються? Десь завдяки культурі й мистецтву (Петриківська громада), десь завдяки духовній компоненті (Почаївська громада), рекреаційним можливостям, сфера освіти, а можуть бути суто економічні фактори, тому що тут є конкретний вид підприємств, певні види малого і середнього бізнесу, яким може займатися чи не кожен двір громади. Або на рівні великої громади може бути унікальний набір – кластер певного виду підприємств, які є відомі на всій території України з перспективою виходу на європейський ринок.», – переконаний Олександр Солонтай.
За його словами, якщо громада має своє унікальне обличчя, то загрози мінімізуються. «Інше питання, наскільки таке обличчя сучасне чи ні, чи вміє громада на цьому заробляти, чи ні, чи прославляє це громаду тощо – це вже рівень складніших запитань. Але багато громад в Україні такого обличчя не мають взагалі», – зазначає керівник АВР.
Проте, чи не найважливішим фактором, який сприяє успішному розвитку громади, є згуртованість. «Лише після того, як люди постійно спілкуються, згуртовуються й об’єднуються, вони можуть вийти на формування спільних проєктів, заходів, інвестиційних ініціатив, ідей підприємництва, партнерства і спільного розуміння обличчя громади. Це мають бути не тільки елементи економіки, а й елементи згуртованості, які доформовують громади, власне роблять громадотворення. Важливо, щоб ця робота була інклюзивною не тільки всередині спільноти, а й назовні», – підкреслив Солонтай.
На думку експерта залучати до цієї роботи можна і потрібно представників асоціацій бізнесу й інвесторів, культурних та духовних об’єднань, асоціацій місцевого самоврядування, представників центральної влади, міжнародних організацій тощо. «Тоді всі вони також братимуть на себе певні зобов’язання, сприйматимуть громаду як автономну, самостійну і незалежну одиницю, яка сама формує свій шлях. Вони долучатимуться до цього шляху і це також мінімізує загрози на найближчий період. Але звичайно ж важливо перетворити усі сказані під час таких зустрічей слова в конкретні проєкти та ініціативи», – зазначив Олександр Солонтай.